Termékek Menü

Filkey Péter a nagy játékos II. – A fúvóka szerepe

Filkey Péter a nagy játékos II. – A fúvóka szerepe Legutóbbi cikkünkben egy kiváló trombita tanárt ismerhettünk meg Filkey Péter személyében. A második rész inkább szakmai vonatkozású lesz, hiszen a fúvóka szerepéről és a légzéstechnikáról lesz szó.

Blogunkban sokszor említettük már, mekkora jelentősége is van az ideális ansatz kialakításánál egy-egy fúvókának.

Mi történik, ha nem megfelelő fúvókával kezdenek el gyakorolni a gyerekek? Vajon tényleg a 7C-s fúvóka a legjobb a diákok számára? Mitől függ a szép hang? És egyáltalán, egy tanulási folyamat során melyik a fontosabb: a hangzás vagy pl. a helyes ritmus?

Kérdéseinkre Filkey Péter saját tapasztalata alapján kísérli meg a válaszadást.

A kérdés nagyon jó, a válasz azonban nem egyszerű. Zenéről, egyénekről és hangszerekről beszélünk, a fúvós, a hangszer és a gyakorlati tapasztalat összhangjának egységéről. Sok-sok apró és kifinomult mozdulat, gyakorlat mérhetetlenül fontos jelentőségéről. Egy olyan rutinról, mely hosszú évek alatt csiszolódik, változik, fejlődik. Érik.

Egy tanárnak nagyon nagy a felelőssége. Meggyőződésem, hogy csak akkor tudunk zenét, művészetet átadni, ha van egy természetes kapcsolat diák és tanár között. Van úgy, hogy ez nem mindig sikerül, mert hiszen a gyerekek is különbözőek. Ahány gyerek, annyi történet. De minden esetben úgy kell megfogalmazni számukra a feladatot,  hogy azt megértsék és természetes legyen számukra.

Nagyon fontos a rendszeresség és  emellett egyfajta szabadság. Fegyelmezettnek kell lenni a tanulást és gyakorlást illetően, ugyanakkor meg kell adni a szabadságot is, hogy a gyermek  ki tudjon teljesedni a zenében és megtalálja benne azt az örömöt, amitől aztán ez a lelkesedés folyamatosan fenn marad.

De nézzük, mi a szerepe ebben a folyamatban a jó fúvókának?

A fúvóka kérdése sokkal érdekesebb, mint az, hogy ki, milyen hangszeren játszik.  Meggyőződésem, hogy el kellene már felejtenünk azt, hogy a diákoknak csak a 7C méretű fúvókával kell fújni. Én arra törekszem, hogy lehetőleg minél több fúvókát ki tudjanak próbálni. Nagyon sok fúvókát kipróbáltatok velük. Ez számomra fontos.

Én is több méretet és típust használok. Egy fúvókától azt várom, hogy komfortos legyen és megtaláljam vele azt a bizonyos, áhított szép hangot. Ezt az élményt akarom a diákoknak is átadni. A szép hang szerintem sokkal fontosabb, mint az, hogy esetenként milyen pontosan játssza valaki a ritmust. Nem azt mondom, hogy az nem fontos, hanem azt, hogy már a kezdetekben a legfontosabb a hangzás minősége. És ebben a fúvóka segíthet a legtöbbet.

A gyerekeket már az első tanítási órákon figyelni kell. Később kiderül, melyik fúvóka lesz az, amivel kényelmesen és élvezetesen tud játszani. A hang előállítása nagyon hasonló az ének-technikához, hiszen ugyanúgy a rekeszlégzést használjuk, és minden más alapfunkció megegyezik az vele.

A fúvóka az első kapcsolat az ajkunkkal. Ha az kényelmetlen, kicsi a mérete, vagy éppen túl nagy, akkor lehet, hogy soha nem fogjuk megtalálni azt a hangot, amit keresünk. Nem lesz élvezetes a tanulás, és idő előtt feladja a gyermek a gyakorlást is.

S ha meg is találtuk a megfelelő méretet, a gyerekek növekedésével, fejlődésével a fúvóka méretezését is igazítani kell a változásokhoz. Fontos emellett tudatosítani a szülőkben az esetleges fúvóka-váltás szükségességét. A legtöbb esetben indokoltabbnak találom a fúvóka cseréjét a hangszer-váltással szemben.

filkey péter

A zeneiskolában én is folyamatosan figyelem, mit kínál az online piac a diákok részére. Milyen használt, új és/vagy akciós lehetőség kínálkozik? A legtöbb bevált helyen pedig kipróbálásra is van már mód – ezt megint csak nagyon fontosnak tartom. Olyan helyre érdemes menni, ahol tesztelni lehet a hangszert, sőt, akár olyan feltétellel vásárolhatjuk meg, hogy azt adott esetben esetleg vissza is vihessük.

Milyen márkákra szűkíted a keresést általában?

A jól bevált régi márkák és típusok könnyen nyomon követhetők. Ma már azonban sokkal nagyobb választék áll rendelkezésre, és így a kísértés is nagyobb a kísérletezésre. A tanulmányok elején lehet használni a közismert márkákat, de a stílusváltás, vagy tanulmányi előmenetel közben érdemes kísérletezni, keresni a speciális igényeknek megfelelő változatokat:

  • egy lapos peremnél, kitartóbb vagy, viszont esetleg nem vagy olyan rugalmas, nem tudod hajlítani a hangokat
  • egy íveltebb perem sokkal rugalmasabb játékmódot tesz lehetővé
  • egy éles belső peremnél a hangindításod konkrétabb, pontosabb tud lenni, viszont ha kicsit is szorítasz, akkor vág egy idő után és hamarabb elfáradsz
  • ha mélyebb a kehely, melegebb, hangot fújhatunk
  • ha a kehely emeltebb, akkor a magas hangok jönnek könnyebben, viszont a mélyebb hangok szinte meg se szólalnak.

megtalálni a nekünk megfelelő arany középutat.

Például egy big band első trombitásának lapos kelyhű fúvóka kell, de egy szólista biztosan másmilyen méretűt választana.

Ezen kívül fontos a fúvóka torok átmérőjének mérete is: általában két-három opció a jellemző. A kisebb méretnél a magas, a nagyobb torok méretnél teltebb hangzást érünk el könnyebben.

Lehet azonban bármilyen jó, vagy márkás fúvókánk, ha légzéstechnikánk nem megfelelő.

Ez most lehet, hogy nagyon egyszerűnek és könnyen megtanulhatónak tűnik. Valójában a fúvástechnika, az ideális játékmód hónapok, évek alatt sajátítható el. Nem is mindenki tudja megtanulni megfelelően. Érdemes az alapfunkciókat jól begyakorolni, sok időt szánni arra, hogy a képesség készséggé váljon, mert csak úgy van esély a töretlen fejlődésre. Úgy gondolom, ezzel tanárkollégáim tisztában vannak, az igazi feladat ezt az ismeret anyagot átadni a gyerekeknek. Az általam egyik legjobban bevált módszer a sporthasonlat: egy távolugró sikere is több tényező függvénye. A levegővétel, nekifutás, ennek dinamikája, dobbantás –  mindennek van egyfajta ritmusa. E hasonlatokat a gyerekek általában megértik, és ezek ismeretében természetesebbé válik a tanulási folyamat.

– Nemes Claudia –

– Filkey Péter –