Termékek Menü

Hangszer-karbantartási útmutató Juhász Zoltán hangszerkészítő mestertől II.

Hangszer-karbantartási útmutató Juhász Zoltán hangszerkészítő mestertől II.

Milyen óvintézkedésekkel előzhetőek meg a rézfúvós hangszerekben a nyál okozta károsodások?

Előző bejegyzésünkben azt részleteztük, mi történik azokkal a hangszerekkel, melyeket nem használnak naponta a zenészek? Milyen elváltozásokat, kopásokat okoznak a hangszerben az amatőr muzsikus lét velejárói?

Most Juhász Zoltán rézfúvós hangszerjavító- és készítő mester arra ad tanácsot, hogyan tisztítsuk azokat a hangszereket, melyeknek a sok fújástól nincs idejük kiszáradni.

„Ha nem hagyjuk kiszáradni a hangszert, akkor nem tud odakötni a cső falához a vízkő” – kezdi mondandóját a Mester, vagy ahogy becenevén szólítják, Füles.

Ilyenkor egy ún. laza képződmény keletkezik a hangszerben, ami igazán akkor károsít, ha odaszárad, ha odaköt. De erről már írtunk…
A legszebb dolog az lenne, ha minden alkalom után kitisztítanák a zenészek féltve őrzött hangszerüket.
Elsősorban az anyag, a cső megvédése érdekében kell ez a tisztítás, másodszor pedig a benne lévő mechanika megfelelő működéséért. Pl. a dugattyú fala védelme érdekében, mert ha nem kezeljük a hangszert, akár le is állhat a dugattyú. De a dugattyús még kevésbé érzékeny erre, mint a forgó ventiles.
A forgó-ventilesnél az a nagyon veszélyes, mivel csak 90 fokot fordul a váltó, és egy előre-hátra erőhatásnak van kitéve, ezért oválisra kopik a csap, ahol forog. Ha ezt évente látja a hangszerész, akkor azt könnyedén lehet állítani, utána lehet húzni. Míg hogyha ez több éves és nagyon nagy ovális lesz benne, akkor azzal már nem is tudunk mit kezdeni.
Emellett minden hangszert át kell törölni, és havonta legalább egyszer leolajozni!

Juhász Zoltán Füles rézfúvós hangszer-javító mester

Juhász Zoltán “Füles” rézfúvós hangszer-javító mester

Hangszerolajat a régi, kiszáradt hangszerekbe?

Ha kiszáradt a hangszer és netalántán még kopott is a váltója, akkor a váltó mellett, a mechanika mellett elszelel a levegő. S ha elmegy a levegő, akkor nem szól rendesen! Ha hangszerolajat öntenek bele, attól átnedvesedik a hangszer egész belseje, a váltója, és akkor elkezd tömíteni megint a hangszer. Ennél több vagy más jelentősége nincs.

Más a helyzet a forgóventiles hangszernél. Ott a váltóház és a váltótest között kell, hogy legyen légrés. Mert ha nincs légrés, akkor nem jár a váltó. Tehát az az alsó, felső csapon forog csak el, középen nem ér hozzá semmihez. Namármost, ez a légrést le kell valamivel légmentesen zárni – ezek a légrések igen picikék, kb. 2-3 százados rések. A nyál meg a nedvesség egy filmréteget von rá és az légmentesen lezárja. Onnantól kezdve újra szuperül működik. Ha most ez kiszárad belőle, akkor kell valami …

Ebben az esetben csak a hangszerjavító szakemberek tudják, hogy mit kell vele csinálni.

Egy trombita tisztítása kb. 10-12 ezer + áfa. Én azt mondom, hogy évente mindenképpen érdemes átnézetni a hangszerünket, használja azt valaki csak amatőrként vagy profi szinten!